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Título : GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO PARA LA INNOVACIÓN EN UNA EMPRESA DE CONSULTORÍA Y FORMACIÓN DE CAPITAL HUMANO
Autor : Dr. Oliver Espinoza, Rubén
ROMO CABRERA, MARÍA EUGENIA
Palabras clave : GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO
INNOVACIÓN
CONSULTORÍA
CAPITAL HUMANO
Fecha de publicación : 17-nov-2011
Resumen : The goal of this research is: “design a model of Knowledge Management (KM) for the innovation in a company that focuses its portfolio of services in terms about consulting and human capital formation” chosen under the paradox that although the consultancy is an activity which exists in a very competitive environment, poorly articulates its own knowledge. The methodology of this dissertation was as follows: first in a theoretical research was performed an analysis of the concepts innovation and knowledge management; in the same way, was done an analysis of some models of KM. Subsequently, in the fieldwork, were done such activities focused on understanding the dynamics in which the company operates. The result of those activities was an analysis of “business efficiency” and an analysis of the “strengths” and “weakness” of the company. Finally, in the analytical work was design the knowledge management model, and were build the suggestions. This study provides two main results based on the “knowledge spiral” which is the bridge to explain the two-dimensions of the knowledge management (because explains the fact that although the set of practices, activities and methodologies to manage the knowledge in a organization involve an organizational innovation and process innovation by itself, they also represent the basis for establishing practices that contribute to the routinization of innovation in a organization) so that, the results were as follows: First: “the implementation of the knowledge management model proposed, in the company studied, implies the establishment of an organizational and process innovation, which will permissible the implementation of future innovations”. Second: “to implement the knowledge management in the company studied is necessary make first some organizational changes (as related to its way to management itself, its structure organizational and the way to generate its repository of information, mainly) which support the implementation. These changes were analysis and explain in the dissertation.
Descripción : El objetivo de este trabajo de investigación es diseñar un modelo de gestión del conocimiento (GC) para la innovación en una empresa de servicios, dedicada a la consultoría y a la formación del capital humano, elegida bajo la paradoja de que a pesar de que la consultoría es una actividad que existe en ambientes competitivos, articula pobremente su propio conocimiento. Metodológicamente, para el logro del objetivo, primero se realizó una revisión teórica sobre los conceptos de innovación y gestión del conocimiento, y se realizó un análisis de diversos modelos de GC. Posteriormente, del trabajo de campo se desprenden, la realización de un análisis de “efectividad empresarial” y la construcción de una matriz de fortalezas y áreas de oportunidad de la empresa. Por último, en el trabajo analítico, bajo la contrastación de los elementos anteriores, se construyó el modelo de gestión del conocimiento, con sus correspondientes sugerencias. Versada sobre la “espiral del conocimiento” (premisa que apoya la naturaleza bidimensional de la gestión del conocimiento), esta investigación arrojó los siguientes resultados primordiales: Primero. La implantación del modelo de gestión del conocimiento propuesto, en la empresa objeto de estudio, supone la instauración de una innovación organizacional y de proceso, que hará permisible a su vez, la implantación de futuras innovaciones. Segundo. Para poder implantar el modelo de gestión del conocimiento en la empresa objeto de estudio, es necesario cimentar en la organización un conjunto de transformaciones organizativas (relacionadas con su forma de administrarse, su estructura organizacional y su manera de generar el repositorio de su información, principalmente) que favorezcan la implantación y secunden el desarrollo del modelo.
URI : http://www.repositoriodigital.ipn.mx/handle/123456789/12530
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