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Título : DESEMPEÑO ESTRATÉGICO DE EMPRESAS LÍDERES EN MÉXICO, UN MODELO PARA LA INDUSTRIA DE ALIMENTOS Y BEBIDAS
Autor : DR. TORRES SOLÍS, JOSÉ RAMÓN
M. EN C. TRINIDAD DELGADO, THELMA ROCÍO
Palabras clave : DESEMPEÑO ESTRATÉGICO
LÍDERES
INDUSTRIA DE ALIMENTOS
Fecha de publicación : 25-jun-2008
Resumen : The purpose of this research consisted on explaining the interrelationship that exists between growth and performance of organizations, this last one not only at a strategic level but also through its different component dimensions, emphasizing on the one oriented to the market, within the context of the large leading organizations on the food and beverages industry established in Mexico, and particularly, in the products belonging to the category of bottled water for personal consumption commercialized in the country. This research is made of three stages: in the first one, it’s analyzed the link between the growth and performance rates achieved from 2001 to 2008, by the leading companies belonging to the food and beverages industry in Mexico, which was selected due to its relevance for the national economy.In the second one, it’s deeply explored the strategic performance, considering the impact caused by the financial, operational, learning and marketdimensionson its general result, according to the balanced scorecard model, for the above group of companies.Finally, the third phase is focused on the latter dimension, the one relative to the market, studying the effect of the marketing mix elements, that is, product, price, place and promotion, over the market performance in a particular kind of goods, the bottled water for personal consumption brands commercialized in 2008 along the country, category selected on basis of the importance of its high growth potential in the consume trends over the foods and beverages industry in Mexico, as well as worldwide. Throughout the study, significant linkages were found amongst: (a) growth and performance of organizations, (b) this last one and its constituent dimensions, and (c) the marketing mix elements that influence the product’s market performance, all of which where integrated in statistical models that explain their several interrelationships. The research’s findings are expected to support the companies’ decision making process on the formulation and implementation of strategies that promote their growth and performanceoptimization, primarily through the market dimension, increasing therefore their competitiveness level.
Descripción : El propósito de esta investigación consistió en explicar la interrelación existente entre el crecimiento y el desempeño de las oganizaciones, éste último tanto a nivel estratégico como en las diferentes dimensiones que lo integran, principalmente la orientada al mercado, dentro del contexto de las grandes compañías líderes de la industria de alimentos y bebidas en México y, de manera particular, en los productos pertencientes a la categoría de agua embotellada para consumo personal,comercializados en el país. La investigación se compone de tres fases: en la primera, se analiza el vínculo existente entre el crecimiento y el desempeño obtenidos durante 2001 a 2008 por las empresas líderes de la industria de alimentos y bebidas en México, misma que fue elegida debido a su relevancia en la economía nacional. En la segunda, se profundiza en el análisis del desempeño estratégico, a partir del impacto que sobre él ejercen lasdimensionesfinanciera, operativa, de aprendizaje y de mercado,de acuerdo con el modelo de cuadro de mando integral, para el mismo grupo de empresas señalado. Finalmente, la tercera fase se centra en ésta última dimensión, el desempeño de mercado, estudiando el efecto que producen en él los elementos que integran la mezcla de mercadotecnia, a saber, producto, precio, plaza y promoción, dentro de una categoría de bienes en particular, las marcas de agua embotellada para consumo personal comercializadas durante 2008 en el país, cuya selección obedeció a la importancia de su alto potencial de crecimiento en las tendencias de consumo dentro de la industria de alimentos y bebidas tanto a nivel mundial como en México. A través del estudio se detectaron vínclulos significativos entre: (a) el crecimiento y el desempeño de las organizaciones, (b) las dimensiones que integran el desempeño, y (c) los elementos de la mezcla de mercadotecnia que influyen en el desempeño de mercadode un producto, los cuales fueron integrados en modelos estadísticos explicativos de sus diversas interrelaciones. Se espera que los hallazgos de esta investigación apoyen la toma de decisiones de las empresas, respecto a la formulación e implementación de estrategias que les permitan optimizar su crecimiento y desempeño, particularmente en lo relativo a la dimensión de mercado, incrementando así su nivel de competitividad.
URI : http://www.repositoriodigital.ipn.mx/handle/123456789/12165
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